Přepis textového obsahu PDF dokumentu Strategická část Marketingové strategie rozvoje cestovního ruchu TO Valašsko na období 2019-2022.pdf:
Marketingová strategie rozvoje cestovního ruchu turistické oblasti
Valašsko na období let 2019 –
2022
Zpracováno Sdružením obcí Mikroregionu Vsetínsko v rámci činnosti Destinační společnosti Valašsko 1
Marketingová strategie
rozvoje cestovního ruchu turistické oblasti Valašsko
na období let 2019 – 2022
2. Strategická část
2.1 Úvod
Návrhová část Marketingové strategie rozvoje cestovního ruchu turistické oblasti Valašsko na
období 2019 – 2022 byla zpracována na základě zpracované analytické části, analýzy SWOT
a jednání pracovních týmů sestávajících ze zástupců Pracovní a Strategické skupiny
Destinační společnosti Valašsko, ze zástupců informačních center na Valašsku a
poskytovatelů služeb v oblasti cestovního ruchu na Valašsku.
2.2 Klíčové faktory
Z analýzy SWOT byly vybrány klíčové faktory rozvoje turistické oblasti Valašsko jako základ
pro formulaci dlouhodobých cílů:
➢ Nedostatek personálu, jeho nekvalifikovanost, nezbytnost vzdělávání a přípravy.
(souvisí např. motivace žáků ve školách, motivace místních obyvatel = pochopení
významu CR v oblasti).
➢ Koncentrace turistů na jedno místo, zátěž pro obyvatele, přírodu.
➢ Spolupráce s velkými firmami (nabídka pro zaměstnance, partnery, jejich rodiny).
➢ Návaznost na infrastrukturu (půjčovny, servis, integrovaná doprava ve spolupráci
s dopravci apod.).
➢ Využití potenciálu místa – specifické jedinečné tradice, folklor, příroda, gastronomie.
➢ Spolupráce aktérů cestovního ruchu - společné akce, využití potenciálu tradičních a
navštěvovaných akcí v oblasti Valašsko (Valašská rallye, gastrofestivaly apod.).
➢ Spolupráce – společná nabídka, volba a využití efektivních nástrojů propagace a
komunikace, image, jednotná identita, prezentace, koordinace akcí.
2.3 Vize
Region s bohatou historií, malebnou přírodou a srdečnými lidmi, nabízející jedinečné turistické
příležitosti, živý folklór, tradiční valašskou kuchyni, celoroční atraktivní sportovní vyžití a
moderní infrastrukturu.
2.4 Formulace strategických cílů na období 2019 -
2022
Z uvedených klíčových faktorů a v návaznosti na VIZI bylo formulováno 7 strategických cílů.
Prioritou je posílení konkurenceschopnosti turistické oblasti Valašsko.
➢ Vytvořit společné produkty k využití potenciálu regionu Valašsko – příroda, folklor,
tradice, gastronomie.
➢ Vytvořit regionálně vyváženou udržitelnou celoroční nabídku turistických aktivit a
podpořit i méně známé cíle.
➢ Propojit poskytovatele doprovodných služeb cestovního ruchu v regionu Valašsko.
➢ Zahájit a rozvíjet spolupráci s firmami v regionu Valašsko.
➢ Zvýšit atraktivitu oborů cestovního ruchu, získat a stabilizovat motivované a vzdělané
pracovníky v provozech a ve službách v regionu Valašsko.
➢ Stabilizovat a rozvíjet spolupráci aktérů cestovního ruchu v regionu Valašsko.
➢ Vytvořit jednotný obraz (image) regionu Valašsko.
2.5 Návrh opatření pro jednotlivé strategické cíle
CÍL 1: Vytvořit společné produkty k využití potenciálu regionu Valašsko – příroda,
folklor, tradice, gastronomie.
Opatření:
- Vytvoření a nabídka atraktivních produktů v podobě „balíčků“ pro různé cílové
skupiny s využitím jedinečností regionu – propojení příroda, tradice, folklor, řemesla,
gastro, zážitkové aktivity. Aktérům doporučit nabízet pod značkou Valašsko tradiční
produkty (jedu na Valašsko, tady všude dostanu slivovici, kyselici, frgál) = to je ta
jistota a kouzlo Valašska.
CÍL 2: Vytvořit regionálně vyváženou udržitelnou celoroční nabídku aktivit a podpořit i
méně známé cíle.
Opatření:
- Společná koordinovaná příprava nabídky programů a cílů (propojení místních
méně známých míst a programů s atraktivními cíli a tradičními akcemi).
CÍL 3: Propojit poskytovatele doprovodných služeb cestovního ruchu regionu Valašsko.
Opatření:
- Zkvalitnění infrastruktury pro cestovní ruch: pasport poskytovatelů doprovodných
služeb CR, vytvoření databáze poskytovatelů CR, zveřejnění databáze na webu,
odkazy na webech aktérů (propagace a propojení nabídky infrastruktury).
- Zlepšení dostupnosti a zkvalitnění dopravní infrastruktury pro cestovní ruch
v regionu Valašsko - spolupráce s dopravci (jedu vlakem někam, tam dostanu slevu,
nebo prázdninová týdenní jízdenka po Valašsku (procestuj Valašsko vlakem bez
limitů) – ČD takto mají „jízdenku na léto“ po celé ČR za 790 Kč/týden,
1190/čtrnáctidenní).
- Sestavení a využívání motivačních nástrojů pro poskytovatele doprovodných
služeb (servis, půjčovny, parkování, doprava apod.).
CÍL 4: Zahájit a rozvíjet spolupráci s firmami v regionu Valašsko.
Opatření:
- Vytvoření systému spolupráce – vypracování seznamu firem = potenciálních
partnerů v regionu, vytipování nástrojů pro komunikaci a prezentaci nabídky, např.
vytvoření a distribuce společného letáku, videa o Valašsku, odkazu na webu.
Pravidelná komunikace, sledování dopadu, zpětné vazby. Vzájemné sdílení
zkušeností a inspirace aktérů CR.
CÍL 5: Zvýšit atraktivitu oborů cestovního ruchu, získat a stabilizovat motivované a
vzdělané pracovníky v provozech a ve službách v regionu Valašsko.
Opatření:
- Podpora lidských zdrojů. Průběžné, celoživotní vzdělávání pracovníků v oboru
s dopadem na kvalitu služeb.
- Pozitivní účinná reklama oborů cestovního ruchu. Zviditelnění příběhů kuchařů,
číšníků apod. Sociální aktivity, např. blogy kuchařů. Promo videa z kuchyní, provozů
apod. Spolupráce s kuchařskými celebritami. Propojení celebrit z oboru i jiných
oblastí (např. kuchař – sportovec). Využití akcí v regionu s velkou návštěvností, např.
gastrofestival (prezentace aktérů, nabídky služeb, povolání).
- Spolupráce se základními a středními školami – podpora zájmu žáků o studium
oborů cestovního ruchu. Nabídka zajímavých aktivit pro žáky, např. exkurze do
špičkových provozů, vč. zahraničních, tematické dny „staň se na den recepční,
pokojskou, číšníkem apod.
CÍL 6: Stabilizovat a rozvíjet spolupráci aktérů cestovního ruchu v regionu Valašsko.
Opatření:
- Koordinace akcí v regionu, např. sdílený kalendář na webu (využití velkých akcí pro
nabídku dalších cílů a aktivit v okolí, eliminace pořádání typově stejných akcí
v jednom termínu).
- Společná tvorba produktů CR. Podpora přípravy a organizace společných akcí
v regionu.
- Sběr dat, monitoring poskytovaných služeb (kvalita pod značkou Valašsko).
- Hodnocení spolupráce aktérů CR (zpětná vazba).
- Aktivní vyhledávání zdrojů.
CÍL 7: Vytvořit jednotný obraz (image) regionu Valašsko.
Opatření:
- Efektivní zhodnocení vytvořeného grafického manuálu, příp. jeho doplnění (např.
o piktogramy aktivit, cílových skupin apod.).
- Vypracování a naplňování komunikační strategie, volba nástrojů. Vytipování,
vytvoření a využívání efektivních nástrojů komunikace a propagace (využití osobností
VIP, průnik sportovec – gastro, spolupráce s Travel bloggery, influencery).
- Společná a koordinovaná propagace a prezentace aktérů CR v regionu, např.
jednotný společný stolní kalendář (dárky do firem, na úřady, do škol a organizací,
domovů pro seniory apod.), využít nástroje propagace jiných organizací, např.
kalendáře obcí, firem. Společný design předmětů, suvenýrů, ukazatelů apod.
Možnost jednotného zviditelnění cílů v obci, např. směrovníky s logem Valašsko.
- Volba, vytvoření a využívání nástrojů propagace. Inspirace dobrými příklady, např.
valašský pas, malý „deníček“ do kapsy Kam na Valašsku, město Rožnov, virtuální
prohlídka Valašsko – pro TIC a města na své webové stránky a pro dotykové
obrazovky v TIC. Zvážit slevovou kartu.
- Společná koordinovaná příprava nabídkových a prezentačních materiálů
(mapovat a analyzovat, co se tiskne, řešení obsahu – dostatek vhodných cílů,
propojení s atraktivními cíli a tradičními akcemi, grafiky, výběru fotografií, referencí,
jazykové mutace, distribuce atd.).
2.6 Tematické oblasti (priority)
Cíle a opatření jsou rozděleny do 3 tematických oblastí neboli priorit (oblasti zájmu
strategie):
Tematická oblast (priorita)
Tematická oblast (priorita)
Tematická oblast (priorita)
Atraktivní nabídka
cestovního ruchu
s využitím potenciálu
místa a zachováním
přírodního a kulturního
dědictví regionu Valašsko.
Efektivní a udržitelné
řízení destinace a
koordinace cestovního
ruchu v regionu Valašsko.
Marketingová a
komunikační strategie.
Zahrnuje:
- Co nabízíme
- Komu
- Péče o přírodní a
kulturní dědictví
- Prvky infrastruktury
- Zlepšení dostupnosti
dopravní
infrastruktury
Zahrnuje:
- destinační
společnost
- spolupráce
- organizační struktura
- podpora lidských
zdrojů
- zvyšování kvality
služeb
- finanční řízení,
vyhledávání zdrojů
- hodnocení, zpětná
vazba
- sběr dat, monitoring
Zahrnuje:
- tvorba produktů CR
- strategie značky
- budování image
- komunikační
strategie, volba
nástrojů
- spolupráce
s agenturou Czech
Tourism
2.7 Akční plán na období 2019 – 2020
Akční plán na období 2019 – 2020 bude dopracován po veřejném projednání strategie.
Příklad zpracování Akčního plánu:
Tematická oblast – priorita 1: Atraktivní nabídka cestovního ruchu s využitím potenciálu
místa a zachováním přírodního a kulturního dědictví regionu Valašsko
Strategické cíle:
2.1 Vytvořit společné produkty k využití potenciálu regionu Valašsko –
příroda, folklor, tradice, gastronomie
2.2 Vytvořit regionálně vyváženou udržitelnou celoroční nabídku aktivit a
podpořit i méně známé cíle.
2.3 Propojit poskytovatele doprovodných služeb cestovního ruchu v regionu
Valašsko.
Strategický cíl 2.1 Vytvořit společné produkty k využití potenciálu regionu Valašsko
– příroda, folklor, tradice, gastronomie.
Opatření 2.1.1
Nabídka atraktivních produktů CR
Zdůvodnění výběru na základě
provedené analýzy
V území byly identifikovány … (bude doplněno dle analýz)
Plánované aktivity a projektové
záměry vedoucí k naplnění cíle
- Společní setkání a plánování aktérů.
- Nabídka balíčků pro různé cílové skupiny.
- Regionální hra (propagace značky Valašsko,
příběhy, propojení aktérů, atd.).
- Komunikace s aktéry CR – doporučení a motivace
k nabídce tradičních produktů Valašska pod
značkou Valašsko.
Plánované aktivity jednotlivých
aktérů (prostor pro konkrétní
aktivity TIC, restaurací, hotelů
atd.)
- Zapojení TIC, restaurací, hotelů do společných
nabídek (slevy na ubytování, mapy zdarma apod.).
Plánované aktivity spolupráce - Regionální hra
- Sdílený kalendář akcí
- Propagace značky Valašsko v materiálech a
nabídkách provozovatelů služeb cestovního ruchu
a informačních center (dle zaslaného grafického
manuálu) – jednotná image produktů, materiálů,
zvýšení informovanosti návštěvníků (2019 – 2020)
- Prezentace na veletrzích cestovního ruchu (2019)
- Fotosoutěž návštěvníků regionu Valašsko (2019)
- Prezentace v médiích (2019)
- Vytvoření propagačního videa (2019-2020)
- Postupné naplňování požadavků pro podání žádosti
o certifikaci DMO (2019-2020)
Soubor indikátorů 1 společná nabídka „balíčku“
Strategický cíl 2.2 Vytvořit regionálně vyváženou udržitelnou celoroční nabídku
aktivit a podpořit méně známé cíle.
Opatření 2.2.1
Společná koordinovaná příprava nabídky programů a
cílů,
propojení místních méně známých míst a programů
s atraktivními cíli a tradičními akcemi.
Zdůvodnění výběru na základě
provedené analýzy
V území byly identifikovány … (bude doplněno dle analýz)
Plánované aktivity a projektové
záměry vedoucí k naplnění cíle
- Nabídka balíčků pro různé cílové skupiny.
- Regionální hra.
- Komunikace s aktéry CR – doporučení a motivace
k zapojení, cílená propagace méně známých míst
prostřednictvím TOP cílů.
- Síťování turistických cílů – konkrétní aktivity –
společné vstupné top aktivit a méně známých
aktivit, vzájemné odkazování prostřednictvím
informačních tabulí či propagačních materiálů.
Plánované aktivity jednotlivých
aktérů (prostor pro konkrétní
aktivity TIC, restaurací, hotelů
atd.)
- Tipy od pracovníků TIC, restaurací či hoteliérů na
zajímavá méně známá místa a akce v okolí.
Plánované aktivity spolupráce - Spolupráce s Centrálou CR.
- Sdílený kalendář akcí.
- Spolupráce s CCR VM na realizaci press tripů na
území Valašska (2019).
- Regionální hra (2019).
Soubor indikátorů 1 společná nabídka „balíčku“
počet produktů zapojených do síťování
Strategický cíl 2.3 Propojit poskytovatele doprovodných služeb cestovního ruchu
v regionu Valašsko.
Opatření 2.3.1
Zkvalitnění infrastruktury pro cestovní ruch
Zdůvodnění výběru na základě
provedené analýzy
V území byly identifikovány … (bude doplněno dle analýz)
Plánované aktivity a projektové
záměry vedoucí k naplnění cíle
- Pasport poskytovatelů doprovodných služeb CR.
- Vytvoření databáze poskytovatelů CR.
- Zveřejnění databáze na webu.
- Odkazy na databázi webech aktérů (propagace a
propojení nabídky infrastruktury).
- …
Plánované aktivity jednotlivých
aktérů (prostor pro konkrétní
aktivity TIC, restaurací, hotelů
atd.)
- Tipy od pracovníků TIC nebo restaurací či hoteliérů
na zajímavé méně známé místa a akce v jejich
okolí.
Plánované aktivity spolupráce - Spolupráce pracovníků TIC a zástupců hotelů a
poskytovatelů služeb na vytvoření databáze.
- Propagace značky Valašsko v materiálech a
nabídkách provozovatelů doprovodných služeb
cestovního ruchu (dle zaslaného grafického
manuálu) – jednotná image produktů, materiálů,
zvýšení informovanosti návštěvníků (2019 – 2020)
- Kompletní doplnění informací na webové stránky
visit-valassko.cz (2019)
Soubor indikátorů 1 vytvořená databáze poskytovatelů doprovodných
služeb
Strategická část Marketingové strategie rozvoje cestovního ruchu TO Valašsko na období 2019 2022
PDF file: Strategická část Marketingové strategie rozvoje cestovního ruchu TO Valašsko na období 2019-2022.pdf