Přepis textového obsahu PDF dokumentu 2017_06_tema mesice_Hejneho metoda.pdf:
V květnu 2017 jsme
umožnili pedagožkám
mateřských škol seznámit
se s prvky Hejného
matematiky. Dalo by se říci,
že metoda již získala své
místo především na
základních školách. Ale z
odezvy i učitelek škol
mateřských je jasné, že
může být využívána i
předškolním vzdělávání.
Více o metodě v rozhovoru
měsíce.
Čím se vlastně metoda liší od
„klasické“ výuky?
Asi vším. Nelze však paušalizovat,
protože vždy záleží na tom, jak
výuku uchopí učitel a je mnoho
pedagogů, kteří i tu „klasickou“
matematiku dokáží zpestřit a
doplnit zajímavě. Ale klasickou
matematiku já vnímám jako
předmět, ve kterém často učíme
děti na 1. st. hlavně rychle počítat
v různých variantách tzv.
sloupečky příkladů a slovní úlohy
zavedenými postupy. Hejného
matematika pracuje s různými
prostředími, která jsou pro děti
zajímavá. Děti přicházejí na to, že
úloha může mít více řešení nebo
také žádné. Rozvíjí logické
myšlení, variabilitu myšlení,
netradiční myšlení a postupy,
geometrie se netypicky řeší
pomocí 3D staveb (krychličky) a
2D staveb (dřívka).
Jaké jsou pro Vás nejdůležitější
aspekty, které dokáží dětem
zpříjemnit výuku matematiky?
V Hejného matematice je to
klíčových 12 principů, které
shrnují vše důležité: budování
schémat (dítě ví i to, co jsem ho
neučili); práce v prostředích
(učíme se opakovanou návštěvou);
prolínání témat (matematické
zákonitosti neizolujeme); rozvoj
osobnosti (podporujeme
samostatné uvažování dětí);
skutečná motivace (když „nevím“
a chci „vědět“); reálné zkušenosti
(stavíme na vlastních zážitcích
dítěte); radost z matematiky
(výrazně pomáhá při další výuce);
vlastní poznatek (má větší váhu
než ten převzatý); role učitele
(role průvodce a moderátora
diskusí); práce s chybou
(předcházíme u dětí zbytečnému
strachu) + přiměřené výzvy (pro
každé dítě zvlášť podle jeho
úrovně); podpora spolupráce
(poznatky se rodí díky diskusi).
Téma MAP ORP Teplice
Hejného metoda je netradičním způsobem výuky matematiky. Metoda,
která vnáší zážitek a prožitek do učebního procesu, není využívána jen na
alternativních školách. Údajně tuto metodu používá již přes 750 základních
škol. Na podrobnosti o metodě se ptáme Mgr. et. Bc. Ivany Kopřivové,
která na „Hejného“ nedá dopustit a to proto, že má zkušenosti nejen s
výukou, ale také s popularizací této metody.
Červen 2017
Hejného metoda v základních školách
Mgr. et. Bc. Ivana
Kopřivová
I když se stala učitelkou tak
trochu omylem, je velmi
angažovanou učitelkou,
která své zkušenosti
nabývala na klasických i
alternativních školách.
Jejím posledním
působištěm byla Základní
škola v Proboštově. Nyní ji
od září čeká významná
změna. Začne se věnovat
práci v alternativní škole
zvané Molekula. Mimo
učitelství lektoruje různé
vzdělávací akce pro děti i
pedagogy. Kromě Hejného
metody propaguje i
genetickou metodu čtení,
ve které má dlouholeté
zkušenosti a snaží se o
smysluplné využití
informačních technologií
ve škole. Je otevřená
dalším inovacím ve výuce,
zajímá se o badatelsky
orientovanou výuku,
projektové vyučování a
kritické myšlení. Kromě
toho všeho je také
autorkou a spoluautorkou
několika pracovních sešitů
a učebnic matematiky.
Jednou z tezí je, že z dětí nemáme
vychovat kalkulačky. Má místo ve
výuce matematiky i intuice?
Nejsem odborník na matematiku
v tomhle slova smyslu, ale dle
mých praktických zkušeností ve
třídě ano. Je zajímavé pozorovat
děti při výuce touto metodou a
někdy jen tiše žasnout, což se mi
stává běžně. Často nerozumím
tomu, jak je možné, že to jinak
funguje také. Neumím teoreticky
vysvětlit, jak děti přijdou na nějaká
řešení, protože se argumentaci a
vysvětlování postupů teprve
učíme. U některých dětí vidím, že
řadu úloh řeší intuitivně a
v podstatě neumí říci, proč zvolily
toto řešení. Jiné děti zkouší řešit
úlohu formou pokusu a omylu, což
je také důležitý proces.
Mnohdy i lektorujete a učíte jiné
pedagogy, jak s dětmi pracovat.
Jak se učitelé k tomu vlastně
staví?
Mám zatím jen pozitivní
zkušenosti, alespoň ze svých
seminářů. Řada učitelů je
motivována zkusit nové metody.
Občas si nevěří v tom smyslu, zda
mají na to odpovídající metodické
a didaktické znalosti. Já často
zmiňuji, že pan profesor Hejný
někde v rozhovoru řekl, že dobrý
učitel matematiky ji nemusí tolik
umět. Na to je dobré myslet.
Občas se stane, že mě děti
„dostanou“, vidí nějaké řešení,
které já ne. Přijdou na víc řešení
než já. Mají z toho vždy velkou
radost a trpělivě mi řešení
vysvětlují.
Sám jsem měl možnost se
zúčastnit vašeho semináře, moc
nerozumím tomu, co kdo může
proti metodě namítat. Jaké jsou
vlastně protiargumenty vůči
Hejného metodě? Shledáváte na
nich něco pravdy?
Když jsem se před lety zúčastnila
prvního semináře o Hejného
metodě, nezaujal mě. Nevěřila
jsem tomu, že to může fungovat,
ta metoda je tak jiná. Po nějakém
čase o ní bylo více slyšet a já se
rozhodla zúčastnit se
několikadenní školy této metody
pro začátečníky. Tam nastal zlom.
Najednou to všechno dávalo
smysl. Potkala jsem se tam
s panem profesorem, s autory
učebnic, s učiteli, kteří tak už učili
a všechny jejich zkušenosti byly
pozitivní. Od září toho roku jsem
pak začala touto metodu vyučovat
v první třídě. Sama najednou
vidím ten velký rozdíl. Jak
matematiku mají děti rády, jak je
baví, i to co všechno děti umí. Je
zajímavé, že i já na sobě vidím
zlepšení, které v matematice
pociťuji. I já začínám uvažovat
jinak.
Argumenty proti této metodě se
zakládají na tom, že jde o
nepochopení „matematiky“, tzn.
matematika má být o přesných
postupech a pravidlech, že ty
rychlé a přesné výpočty jsou
důležitou součástí matematiky.
Pan profesor Hejný je pedagog a
didaktik matematiky, proti této
metodě vystoupilo několik
matematiků, kteří však nejsou
pedagogy. Zaslechla jsem i názor,
že se jedná o jakési
experimentování na dětech.
Myslím, že snad každý, kdo má
reálné zkušenosti ze třídy,
vyzkoušel si tuto metodu a
účastnil se nějakého rozsáhlejšího
Místní akční skupina
Cínovecko, o. p. s.
Dubí, Ruská 264/128
IČ 28671643
E-mail:
kudrna@mascinovecko.cz
Web:
www.mapteplicko.cz
školení, mi musí dát za pravdu, že
experimentování na dětech to
rozhodně není. A když už jste
zmínil v jiné otázce „kalkulačky“,
potřebujeme z dětí mít
kalkulačky? Potřebujeme, aby
uměly rychle a správně spočítat
příklad nebo budeme v budoucnu
potřebovat myslící, uvažující
dospělé, kteří dokáží přijít na
různá netradiční řešení, pracovat
v týmech, argumentovat a třeba i
experimentovat?
Nejsem velkým teoretikem. Právě
praktické zkušenosti ve výuce ze
mě udělaly jednoznačně velkého
příznivce této metody. Sleduji, jak
se každý žák individuálně posouvá,
jak každý spokojeně pracuje v
rámci svých individuálních
možností a schopností. Důležitým
aspektem je to, že dennodenně
sleduji, že děti matematika baví a
těší se na ni. V mnoha úlohách by
předčily žáky z vyšších ročníků. Líbí
se mi, jak pracují s chybou, hledají
řešení a mají radost z objevování.
Aktuálně také mohu přidat
výsledky jednotných přijímacích
zkoušek žáků devátých tříd, kdy
žáci, kteří prošli na druhém stupni
základní školy Hejného metodou
výuky matematiky, dosáhli v
porovnání s celostátním
průměrem u nejúspěšnějšího
termínu v jednotných testech
CERMAT v matematice o 12 %
lepšího výsledku.
Jakým způsobem se dají
„konstruktivistické“ koncepty
využít i v jiných předmětech?
Učitel, který chce tímto způsobem
učit, je asi dostane všude tam, kde
je potřeba. Našemu školství se
vyčítá to, že je příliš teoretické,
vzdálené od skutečného života a
konstruktivismus je určitě jednou
z cest, která tohle může změnit. Já
osobně se snažím tímhle směrem
jít, i když při plných třídách žáků
blížících se k 30, je to samozřejmě
složitější. Kooperativní učení, Začít
spolu, Čtením a psaním ke
kritickému myšlení – to jsou
programy, které se k prvkům
konstruktivismu hlásí. (lk)
Foto: snímky z ukázky metody
Zajímavé odkazy:
Portál o Hejného matematice: http://www.h-mat.cz/
Příručka pro rodiče žáků s výukou matematiky podle metody prof. Milana Hejného –
obsahuje velmi dobrý popis metod.
https://ucebnice.fraus.cz/file/edee/2015/05/prirucka-pro-rodice3.pdf
2017 06 tema mesice Hejneho metoda
PDF file: 2017_06_tema mesice_Hejneho metoda.pdf